2022’nin En İyi ve En Kötü Kapakları

2022’nin En İyi ve En Kötü Kapakları

Bir yılın daha sonuna gelirken 2022’de çıkan kitapları genel bir değerlendirmeye aldık. Sizler için 2022’nin en iyi ve en kötü kapaklarını inceledik. Bir kitabı satın alırken veya okumaya başlamadan önce ilk göze çarpan unsurlarından biri kapak tasarımları oluyor. Hatta bazen sırf kapağının güzelliğinden dolayı bir kitabı okuyoruz.

Biz de bu yıl en çok sevilen ve nefret edilen kapakları sizler için listeledik. Hadi gelin hep birlikte bu yılın en iyi ve en kötülerine bir bakalım!

En İyi: Yağmur ve Ay Öyküleri // Akinari Ueda

2022'nin En İyi ve En Kötü Kapakları - Bibliyoraf
Kapak Tasarımı: Hamdi Akçay

İthaki Yayınları’nın Japon Klasikleri dizisinden çıkan bu kitap, Uzak Doğu estetiğini bir kez daha gözler önüne seriyor. Hatta bu diziden çıkan bütün kitapların kapak tasarımları oldukça güzel. Kapalı bir havayla tasvir edilmiş bir gece ve gökyüzünde yükselen ay kitabın adıyla da uyum sağlıyor. Kullanılan soluk renkler kitabın temasına bağlı olarak biraz kasvet gösteriyor. Aynı zamanda bu tonlar figürlerin gölgeli görünmesine de sebep oluyor.

Kapakta resmin yanı sıra tasarımda da Japon minimalizminin ifadesi dikkat çekiyor. İthaki Yayınları bu dizisinin kapaklarında hep aynı tasarımı kullanıyor. Kitabın ve yazarın ismi oldukça sade ve anlaşılabilir bir şekilde yerleştirilişmiş. Sade olmasına rağmen ilk bakışta yine de dikkat çeken konumda. Kısacası Japon kültürüne uyan ve estetiğe hitap eden bu tasarımlar genel okuyucu kitlesinin zevkine hitap ediyor.

2022’nin En İyi ve En Kötü Kapakları

En Kötü: Aldatılmış // Kiera Cass

2022'nin En İyi ve En Kötü Kapakları - Bibliyoraf

Kitapla alakasız bir şekilde kullanılan bir model ve arka planda da yine anlamsız bir fon. Okurların bütün nefretine rağmen DEX Yayınları’nın kullanmaktan asla vazgeçmediği bir tasarım. Modelin üzerindeki kına kıyafetinden hallice abiye, kapağa ilk bakışta direkt düğün davetiyesi izlenimi uyandırıyor. Modelin verdiği poz itibariyle bir başka yorum da abiye elbise kataloğu olabilir. Yani kapak resminin berbatlığı daha fazla hangi kelimelerle ifade edilebilir bilemiyoruz.

Kullanılan iddialı kırmızı rengi dikkat çekse de, aynı zamanda göz yoruyor. Ayrıca yazarın DEX Yayınları’ndan çıkan bütün kitaplarının isimlerinde kullanılan yazı fontu günümüzde çok eski bir stil olarak kalıyor. Buradan DEX Yayınları’na sesleniyor ve okuyucunun beğenisini dikkate alarak kapak tasarımlarında değişikliğe gidilmesini rica ediyoruz.

En İyi: İçimdeki Melodi (İçimdeki Müzik #2) // Sharon M. Draper

2022'nin En İyi ve En Kötü Kapakları - Bibliyoraf

Genç Timaş Yayınları son yıllarda çıkardığı kitaplarıyla herkesin beğenisini topluyor. Üstelik bu kapakların emek kokan tasarımları da okurlar tarafından çok seviliyor. 2022 yılı bitmeden kasım ayında çıkardıkları İçimdeki Melodi kitabının kapağı da bu tasarımlardan biri. Çünkü bu kitabın tasarımı Genç Timaş’ın kendisine ait. Yani orijinalinden farklı bir kapak tasarımı var. İlk kitabı İçimdeki Müzik’in devamı niteliğinde bu tasarımda da benzer bir tema kullanılmış.

Son dönemde daha çok popüler olan illüstrasyon modasına da uyum sağlıyor. Kullanılan renk tonları da kitaba daha tatlı bir hava katıyor.  Sol alt köşede bulunan alıntı ise kitabın içeriğine dair bir özet görevi görüyor. Yazarın birbiriyle bağlantılı olan bu iki kitabının kapak tasarımındaki uyum da oldukça güzel görünüyor.

2022’nin En İyi ve En Kötü Kapakları

En Kötü: Kayıp Kraliçe // Allan Frewin Jones

2022'nin En İyi ve En Kötü Kapakları - Bibliyoraf
Kapak Tasarımı: Asmin Ayşe Gündoğdu

Fantastik türünde oldukça başarılı kitaplar çıkaran Artemis Yayınları kapak tasarımlarıyla bizi şaşırtmaya (!) devam ediyor. Bu başarısız kapaklara sahip olan kitaplardan birisi de Kayıp Kraliçe. Karanlık bir ormanın içerisinde başka bir dünyaya açılan bir kapı görüyoruz. Bu kapının ardında da gelişmiş gibi görünen bir şehir var. Ana karakter olduğunu tahmin ettiğimiz bir kızın hayalet gibi silüeti bu kapıdan geçiyor, ama geçemiyor gibi de. Çünkü bu silüet o kadar başarısız bir şekilde yerleştirilmiş ki neredeyse baştan savma gibi. Tabii bir de akıllarda bu kızın vücudunun yarısının nerede olduğu sorusu var.

Değinilmesi gereken ve kesinlikle ilk bakışta dikkat çeken bir başka başarısız nokta ise yazı fontları. Böyle havalı bir kapak resmi yapılmaya çalışılmışken yazı fontunun en basit düzeyde tutulması ise ayrı bir ironi. Ayrıca gereksiz bir büyüklükte ve yanlış bir konumda görünmesi sebebiyle resmen rahatsız edici duruyor. Aynı şekilde yine yanlış bir konumdaki ikinci kitap ibaresine değinmek bile istemiyoruz.

2022’nin En İyi ve En Kötü Kapakları

En İyi: Gökyüzünün Diğer Tarafı // Amie Kaufman & Meagan Spooner

2022'nin En İyi ve En Kötü Kapakları - Bibliyoraf
Kapak Tasarımı: Beyzanur Şen

Sıradaki kitabımız bu senenin en çok göze çarpan kapak tasarımlarından birisine sahip. Mavi, pembe ve sarı renklerinin kullanıldığı tasarım çok hoş renk tonları sunuyor. Ayrıca gece ve gündüz zıtlığı oluşturmak istercesine kapağın alt ve üst kısımlarındaki koyu renkler ile orta kısmındaki gün doğumu renkleri de oldukça anlamlı. Bu kapak tasarımında da illüstrasyonlar kullanılmış. Genç bir kadın ve genç bir adam bir tepenin üzerinde birbirlerine bakarken arka tarafta da şehrin manzarası uzanıyor. Arka taraftaki küçük kedi detayı da ayrı bir sevimlilik katıyor. Karakterlerin kıyafetlerinden alınan ilk izlenim ise hikâyenin sarayda geçtiği yönünde. Gökyüzünde yükselen şehir silüeti kitabın adına dair bazı fikirler sunuyor.

Seçilen yazı fontu da oldukça başarılı. Ayrıca yazının üç boyutluymuşçasına resme oturtulması da oldukça estetik görünüyor. Yine son dönemlerde popüler olan bir şekilde Gökyüzünün Diğer Tarafı kitabının sayfa kenarları renklendirilerek kitabın kapak tasarımına dahil edilmiş. Bu da yine orijinalin dışına çıkılarak Ephesus Yayınları tarafından eklenmiş. Böyle güzel kapak tasarımı olunca kitap ‘Beni Oku’ diye çağırıyor diyebiliriz.

2022’nin En İyi ve En Kötü Kapakları

En Kötü: Belki Bir Gün // Colleen Hoover

Kapak Tasarımı: Sidem Zelal Edin

Colleen Hoover şu sıralar yeni çıkan kitapları oldukça beğenildiği için adından sıkça söz ettiriyor. Bizimle Başladı Bizimle Bitti ve Verity gibi yeni çıkan birçok kitabının kapak tasarımı oldukça minimal düzeyde tutulmuş, sade ama güzel kapaklardı. En azından olumlu ya da olumsuz üzerine konuşulacak bir tasarımları pek yoktu. Ama Belki Bir Gün kitabı konuşulmadan geçilecek bir tasarıma sahip değil ne yazık ki. Yine ekstra bir tasarım yapılmadığı için sade bir görüntü sergiliyor. Buradaki tek ve maalesef en büyük sıkıntı yanlış fotoğraf kullanımı diyebiliriz.

Fotoğrafta bir kadın ve bir adamın el ele tutuşmuş bir şekilde müzik notlarının başında olduğunu görüyoruz. Neyse ki yüzlerinin sadece yarısı göründüğü için bu kapağı DEX’teki gibi facia kapaklar kısmına almıyoruz. Aynı zamanda kitabın adının arka planına da yine bir kadın ve bir adamın birbirlerine yakınlaşmış bir fotoğrafı yerleştirilmiş. İlk bakışta göze çarpan bir detay olmadığı için bunu da gereksiz olarak yorumluyoruz. Ayrıca fotoğraftaki kadınlardan birinin esmer birinin sarışın olması da bariz bir hata olarak dikkat çekiyor.

En İyi: Efsane (Fable #2) // Adrienne Young

Kapak Tasarımı: Aslıhan Kopuz

Yabancı Yayınları’ndan çıkan Fable kitabının ikinicisi olan Efsane, yılın en sıra dışı kapaklarından biri. Çünkü normal şartlarda karakterlerin yüzlerinin görülmesi ya da bir model kullanılması antipatiye sebep olurken, aksine bu tasarım kitabın daha çok rağbet görmesine sebep oldu.

Birinci kitap olan Fable ile bu kitap yan yana geldiğinde bir kızın portresi ortaya çıkıyor. Kızıl saçlara ve mavi gözlere sahip bu kız kitapta anlatılan Fable karakterini temsil ediyor. Ayrıca kızın mavi gözlerinin içerisine yerleştirilmiş deniz detayı da kitabın konusuna ithafta bulunuyor. İlk kitapta biraz daha soluk tonlar kullanılırken ikinci kitapta aynı renk tonları biraz daha sıcak görünüyor. Bunu da iki kitap arasında gelişen olaylara bağlayabiliriz. Marjinal bir güzelliğe sahip bu yüz kitabın popülerliğine çok katkı sağladı.  

2022’nin En İyi ve En Kötü Kapakları

En Kötü: En Karanlık Günah (Made Serisi #3) // Danielle Lori

Kapak Tasarımı: Sarah Hansen, Okay Creations

Made Serisi’nin üçüncü Kitabı olan En Karanlık Günah serinin diğer kapaklarının yanında nispeten başarısız olan ve sevmediğimiz bir tasarıma sahip. Kapakta gölgelerin içindeki yarı çıplak bir adamın dövmelerle dolu olan sırtını görüyoruz. Bu dövmelerin aşırı fazla olması da bir tık rahatsız edici. Yazı fontu ve tasarımı oldukça başarılı olmasına rağmen yanlış bir kapak resmi seçimi olmuş.

Serinin diğer kitaplarında da aynı şekilde gölgelerin içerisinde kitapla bağlantılı resimler var. Ancak bunların belli bir estetiği olduğu inkâr edilemez. Maalesef serinin son kitabı olan En Karanlık Günah için aynı şeyi söyleyemeyiz.

2022 yılı gibi listemizin de sonuna geldik. Bizim değerlendirmemiz bu şekildeydi. Sizler bu konuda ne düşünüyorsunuz? Listeye eklemek istediğiniz kitaplar varsa yorumlarda buluşalım! Başka bir yazıda görüşmek dileğiyle, kendinize iyi bakın!

Beğenebileceğiniz diğer yazılarımız:

Ama fakat ancak ve ancak. Lakin çünkü. Fakat ama. Ama fakat ancak ve ancak. Lakin çünkü. Fakat ama. Ama fakat ancak ve ancak. Lakin çünkü. Fakat ama. Ama fakat ancak ve ancak. Lakin çünkü. Fakat ama.

Sabah kalktım. Bugün yine çok geç kaldım. Dışarı çıktım. Güneş parlak harika. Sabah kalktım. Bugün yine çok geç kaldım. Dışarı çıktım. Güneş parlak harika. Sabah kalktım. Bugün yine çok geç kaldım. Dışarı çıktım. Güneş parlak harika. Sabah kalktım. Bugün yine çok geç kaldım. Dışarı çıktım. Güneş parlak harika.

Yazıyı burada paylaş:

Yazı oluşturuldu 11

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Benzer yazılar

Aramak istediğinizi üstte yazmaya başlayın ve aramak için enter tuşuna basın. İptal için ESC tuşuna basın.